Column Talent Gevonden Januari 2011

door Jaap Luikenaar *

Op de eerste werkdag in het nieuwe jaar reed ik langs Royal Dirkzwager, de maritieme informatiedienst in Maassluis, en zag daar op de doorlopende lichtkrant aan de voorgevel het bericht dat sinds 1 januari al weer 205 zeeschepen de Rotterdamse haven in en uit zijn gevaren. Het gaat ook maar door. 34.000 zeeschepen en 120.000 binnenvaartschepen. Jaar in, jaar uit. Op het moment dat de jaarlijkse overslagcijfers bekend worden gemaakt, zijn ze al weer verouderd. Het is niet bij te houden. 430 miljoen ton in een jaar: dat is al veel meer dan een miljoen ton per werkdag. Dankzij de 11% groei is het tonnenverlies in crisisjaar 2009 in één jaar weer teruggewonnen. Petje af Rotterdam!

Maar vergeet niet dat ook u en ik daar ons steentje aan hebben bijgedragen. De afgelopen decembermaand bijvoorbeeld. Want waar kwamen de sinterklaascadeautjes vandaan? En de nieuwe kerstboomversiering? Die feestelijke jurk? Het exotische fruit tijdens het dessert op eerste kerstdag? Zonder havens zouden etalages en winkelrekken veel kale plekken vertonen.

En waar werd al dat knal- en siervuurwerk vervaardigd. Toch niet in de rijwielzaak bij u om de hoek. Als dat zo was dan hadden zo’n tien jaar geleden die twee Rotterdamse havenbaronnen niet vast hoeven te zitten op het  Rotterdamse politiebureau. Weet u het nog? Ze werden opgepakt, want weigerden zich neer te leggen bij de in hun ogen veel te strenge veiligheidsregels rond de overslag van vuurwerk. En toen de politieke paniek rond de Enschedese vuurwerkramp was overgewaaid, kregen ze niet lang daarna van de toenmalige minister van verkeer en waterstaat nog gelijk ook.

Rotterdam noemt zich al vele jaren lang een veilige haven. Voor wie rond de haven woont, laat staan voor de 90.000 mannen én vrouwen die er werken een geruststellende gedachte. Zeker met de chemiefik in Moerdijk nog vers in het geheugen. En ja, helemaal zonder risico’s zal het nooit zijn, of, zoals een oud havenwethouders ooit zei: de veiligste haven is een haven zonder schepen. En dat is toch niet wat we willen.

Van groot belang voor de veiligheid – of beter: voor het veilige gevoel – is natuurlijk de professionaliteit van de hulpverlening bij dit soort rampen in een haven. Er zijn in onze Moerdijkse zusterhaven geen doden of gewonden gevallen: ‘een wonder’ of gewoon een gevolg van goede preventieve maatregelen en een adequate aanpak van de bestrijding?

Over de werkende havenvrouwen gesproken: op de ochtend na de Moerdijk-ramp woonde ik de presentatie bij van twintig vrouwen die de komende tijd een introductie krijgen op de havenarbeidsmarkt, onder de naam ‘Vrouwen klaar voor de haven’. Voor geen van de dames was ‘Moerdijk’ een reden om zich terug te trekken. Het kwam niet bij hen op. Kijk, da’s nou een veilig gevoel. Straks voor de haven én de industrie dus gewoon weer een kans om twintig vrouwelijke talenten te vinden.

*) Jaap Luikenaar is directeur van EIC Mainport Rotterdam, het informatieknooppunt voor onderwijs en bedrijfsleven in het haven- en industriegebied. Geïnteresseerd in een excursie of een gastles? surf dan naar www.eic-mainport.nl.

Column Archief

Excursie Maasvlakte

Het EIC organiseert unieke busexcursies met bezoeken aan bedrijven in het haven- en industriegebied, diverse uitzichtpunten, en een bezoek aan de havenexpositie van het EIC. Trek voor een excursie gerust een hele schooldag uit, want het havengebied is 45 kilometer lang. Heel populair is een excursie naar Maasvlakte 2 en het Infocentrum Futureland over dit in aanleg zijnde nieuwe haven gebied. Voor een voorbeeld - excursieprogramma: klik hier

Onderwijsmateriaal

Download hier de app Haven in cijfers

Contactgegevens

Bezoekadres:
Noordzeeweg 6
3181 ML Rozenburg
Havennummer 5325

Telefoonnummer:
0181 - 29 60 29