Column Talent Gevonden Januari 2012

Blauwe vissersbootjes – formaat roeiboot – met een bescheiden streepje geel worden door vier man het strand op gedragen. Een paar emmers vis even verderop uitgestald. Mannen dicht op elkaar gedromd, ongetwijfeld in opdracht van allerlei eettentjes. Een weegschaal. Handel. Drukte. Auto’s, rommel, Geuren en stof, klanken en kleuren. Gebaren, gelach, geschreeuw, een handdruk en een hand op het hart. En even tijd voor een kop thee. Tussen dit alles door veel spelende en ravottende kinderen. Ziehier ingrediënten voor een complete havenstad. Dat was zomaar een gedachte na een paar dagen kerstvakantie in het Marokkaanse vissersplaatsje en surfoord Taghazout, even ten noorden van de havenstad Agadir. 

De bootjes van Taghazout doen denken aan Rotterdam in het begin: ver voor ingenieur Pieter Calland zijn Nieuwe Waterweg liet graven. In Taghazout kunnen de kinderen je ongetwijfeld precies uitleggen wat een haven is. En wat het nut is. Zeker weten. Vader verdient er zijn brood mee. Oorspronkelijk als visser, als restauranthouder, als vrachtwagenchauffeur. En de laatste jaren dankzij het surfen ook als  baas van de surfshop of surfboard-repair. Lekker overzichtelijk allemaal. 

Bij ons in Rotterdam daarentegen is die haven allemaal wat uit de hand gelopen. Ruim 430 miljoen ton gaat de haven in en uit, zo bleek na de traditionele telling op Oudejaarsavond. Verse vis wordt hier niet verhandeld -op de zalm van die ene vissersboot op de Maas na dan- maar verder gaat vrijwel alles wat je maar kunt bedenken per schip de haven in of uit. Van de kerstpakketten die we vorige maand uitpakten tot de carnavalskledij die Brabantse havenwerkers volgende maand weer mogen aantrekken. 

Die uit de hand gelopen miljoenen tonnen brengen naast veel welvaart ook wat minder gewenste neveneffecten met zich mee. Files en een overmaat aan CO2-uitstoot om twee te noemen. En geruime tijd doemt daarnaast een ander ongewenst effect op. Want wie spelende en ravottende Rotterdamse kinderen – of ze nu van Nederlandse  of Marokkaanse ouders zijn – naar de haven vraagt, krijgt nog te vaak een vragend gezicht  als antwoord. De haven is ver weg, letterlijk en figuurlijk. Out of sight, out of mind. Speelt geen rol in hun huidige leven, laat staan in hun toekomstbeeld. ‘Slechts’ 90.000 vaders en moeders werken er – op een totaal van meer dan een miljoen Rijnmondse huishoudens. En in de klas bij de meester of juf is die haven evenmin een automatisch terugkerend gespreksonderwerp … ondanks de 17.000 excursies voor scholieren en studenten die EIC Mainport Rotterdam op 31 december telde. 

Vandaar dat haven en industrie er alles aan doen om de sector als Motor van je carrière over het voetlicht te brengen. En dat speciaal voor het jonge publiek. Dat is ook de reden achter deze jongerenspecial: een manier om te laten zien dat de haven een baan voor je in petto heeft. Voor veel jongens en meisjes uit Taghazout of Agadir is dat zo klaar als een klontje. Nu onze jongeren uit Rotterdam/Rijnmond nog. 

*) Jaap Luikenaar is directeur van EIC Mainport Rotterdam, de excursiefabriek en speeltuin van de  haven voor schoolgaande en studerende jongeren: zie www.eic-mainport.nl

Column Archief

Excursie Maasvlakte

Het EIC organiseert unieke busexcursies met bezoeken aan bedrijven in het haven- en industriegebied, diverse uitzichtpunten, en een bezoek aan de havenexpositie van het EIC. Trek voor een excursie gerust een hele schooldag uit, want het havengebied is 45 kilometer lang. Heel populair is een excursie naar Maasvlakte 2 en het Infocentrum Futureland over dit in aanleg zijnde nieuwe haven gebied. Voor een voorbeeld - excursieprogramma: klik hier

Onderwijsmateriaal

Download hier de app Haven in cijfers

Contactgegevens

Bezoekadres:
Noordzeeweg 6
3181 ML Rozenburg
Havennummer 5325

Telefoonnummer:
0181 - 29 60 29