Column Talent Gevonden Januari 2015

Door Jaap Luikenaar *

Er kunnen 70.000 pilsflesjes in, of 27 Harley Davidson motoren , 100.000 cd-tjes , 8000 schoenendozen, 1600 autobanden of 4400 pakken pampers.

Laten we het hier eens hebben  over containers of laadboxen. In  havenjargon ook wel ‘dozen’ genoemd.   Het afgelopen jaar zijn er weer vele miljoenen de haven in- en uitgevaren, zo bleek uit de Rotterdamse eindejaarscijfers.  Ze vormen ongeveer een kwart van de totale overgeslagen lading. Een heel waardevol kwart: een container vol zomerjurken, sneakers of lcd-schermen is nu eenmaal meer waard dan eenzelfde gewicht aan kolen,  ruwe olie, ijzererts of veevoer.

Die containerstroom is al bijna 50 jaar aan de gang. Dat wordt volgend jaar ongetwijfeld een feestje. Het eerste schip kwam hier namelijk  op 3 mei  1966 vanuit de Verenigde Staten aan, met 226 laadboxen aan boord. Nu zijn de meeste uit China afkomstig. De grootste containerschepen – blauwe van rederij Maersk -  kunnen er maar liefst 18.000 tegelijk vervoeren.  Zet ze allemaal achter elkaar en je hebt een containermuurtje  van bijna 110 kilometer: ongeveer de afstand tussen Rotterdam en Antwerpen of Eindhoven.

Zo’n megacontainerschip is dan ook 400 meter lang (vergelijk: de lengte van vier voetbalvelden), dik 50 meter breed en 70 meter hoog.  En ze worden nog groter, want op dit moment leggen scheepsbouwers op een werf in Zuid Korea de kiel voor een nieuwe serie schepen voor  maar liefst 24.000 containers  Op zo’n reusachtig schip werken maximaal zo’n twintig mensen. Ja, voor de werkgelegenheid op zee is de container nooit van grote waarde geweest.  Op het land daarentegen wel: want kijk eens hoeveel mensen er bij logistieke en distributiebedrijven werken. Eenmaal in Rotterdam aangekomen gaan talloze containers via kleinere schepen linea recta naar andere zeehavens in  Europa. Maar miljoenen worden in ’Nederland-Distributieland’ uitgepakt, ingepakt of omgepakt, alvorens ze op transport gaan naar hun eindbestemming. Dat bewerken staat beter bekend als  het strippen en stuffen van containers.

Ooit in een container geweest? Op een bouwplaats misschien, waar ze als directiekeet worden ingericht, of als opslagplaats. Misschien heb je zelf wel een container, als student bijvoorbeeld. Want niet lang geleden is  de container ‘ontdekt’  als prima middel om te huisvesten. Ga maar na: een kamer van 6 bij 2.50 meter als je eerste eigen woonruimte… da’s echte luxe. Okay; in de zomer schijnt het binnenin heel warm te zijn en in de winter best wel fris. Niettemin staan er verspreid door het land al duizenden containers, veelal als woonwijkje, in steden meteen universiteit of hogeschool.

Wat een revolutionaire uitvinding is die container toch geweest. Met een beetje chauvinisme te vergelijken met de uitvinding  van de chip, de tv of de telefoon. Een doos met wereldwijd dezelfde standaardmaten: 20 voet of 40 voet, soms 45 voet. Zo’n Engelse voet (ft) is iets meer dan 30 centimeter. De 20 voetcontainer  (1 TEU) is dus 6 meter lang. Op die manier passen ze overal: op schepen en in treinstellen of op trucks en vliegtuigen en in de kraangrijpers, of die nu in Shanghai, Guangzhou of Busan staan, of in Antwerpen,  Dubai of  Kobe. Ze zijn simpelweg te stapelen omdat ze allemaal hetzelfde vergrendelmechanisme hebben: in vaktermen een stacker.  In scheepsruimen staan er wel 19 op elkaar: da’s toch een aardige flat.

Tot slot van deze bescheiden ode aan de container: ze worden bijna allemaal in China gemaakt en ze gaan gemiddeld twintig jaar mee. Soms korter, want er gaat er ook wel eens iets mis: jaarlijks slaan er zo’n 10.000 over boord…

Column Archief

Excursie Maasvlakte

Het EIC organiseert unieke busexcursies met bezoeken aan bedrijven in het haven- en industriegebied, diverse uitzichtpunten, en een bezoek aan de havenexpositie van het EIC. Trek voor een excursie gerust een hele schooldag uit, want het havengebied is 45 kilometer lang. Heel populair is een excursie naar Maasvlakte 2 en het Infocentrum Futureland over dit in aanleg zijnde nieuwe haven gebied. Voor een voorbeeld - excursieprogramma: klik hier

Onderwijsmateriaal

Download hier de app Haven in cijfers

Contactgegevens

Bezoekadres:
Noordzeeweg 6
3181 ML Rozenburg
Havennummer 5325

Telefoonnummer:
0181 - 29 60 29