Column Talent Gevonden Juli 2013

Door Jaap Luikenaar *     

Containers are forever! 

Ook deze zomer kom je ze weer overal tegen. Als opslagplaats voor parasols op het strand, als ticketoffice op popfestivals of daar zelfs als bar. Soms is het een  tijdelijk onderkomen in een winkelcentrum.  Of fungeren ze als geluidswal, of als directiekeet bij bouwprojecten. Natuurlijk passeer je ze ook op de snelweg. Of je hebt er een voor je neus als je in de  file staat. Of, nog erger:  jíj rijdt op de rechterbaan en er gaat je nota bene eentje voorbij op de linkerbaan! Vol opschriften – hiërogliefen haast – , cijfers en afkortingen waar je geen touw aan vast kunt knopen. En zelfs als je op het station op de trein staat te wachten, raast er niet zelden een hele serie voorbij….  

Containers! In het verleden werden ze laadkisten genoemd. Je kunt er gewoon niet om heen. Ik moest er aan denken bij het zien van tv-beelden van het  De Wereld Draait Door(DWDD) Buiten-festival. De organisatoren hadden ook daar volop gebruik gemaakt van containers. Ze vormden een fleurig en kleurig decor van de muzikale festiviteiten. 

Zelf heb ik er enkele jaren geleden ook ooit een gebruikt bij de verbouwing van ons huis. De buurt heeft het geweten en de politie kwam poolshoogte nemen, want er werd een parkeerplaats voor ruim vier maanden permanent door bezet. Ondertussen fungeerde die wel prima als goal bij een potje straatvoetbal.  

In het havenbeeld zijn de typisch geribbelde ‘dozen’ niet meer weg te denken. Ruim tien miljoen per jaar. En dat terwijl het nog maar vijftig jaar is geleden dat de eerste hier op de kade werd uitgeladen. Her en der in de haven vormen ze nu hele containerdorpen. Vol of leeg. Aan de waterkant op de terminal, of elders in de haven of in het achterland.  Deze opslagplaatsen ( in containertaal ‘depots’ genoemd) vormen een graadmeter voor de economie. Hoe meer er staan opgeslagen en hoe hoger de stapels, des te slechter gaat het met de wereldhandel, zei een ‘containerboer’ ooit in de krant. Hij is iemand die ze repareert en schoonmaakt. Geen wonder dus dat er momenteel vele honderdduizenden lege staan  opgestapeld in de haven. 

Ook schepen vervoeren vaak lege containers. Van Rotterdam (terug) naar Zuidoost Azië bijvoorbeeld, waar ze weer worden geladen, met winterkleding, tablets, scooters, de hele inventaris van Xenos, Gamma, C&A en Media Markt. Reken maar dat er in Chinese havens nog veel  meer containers dan hier staan  te wachten om weer gevuld te worden… als de vraag door  Europese consumenten (zoals u en ik) weer aantrekt.  

Werken in de container business betekent doorgaans werken in de sector transport en logistiek. En ondanks de crisis zijn daar ook momenteel vacatures te vinden: een dikke 500 op Monsterboard.  Dat worden er flink meer als straks de havenmotor weer op gang komt. Je denkt dan meteen aan vrachtwagenchauffeur of logistiek medewerker, maar als je even google-t kom je namen tegen als manager supply chain, logistic support operative, transport planner, shift leader of (assistant) duty manager. Stuk voor stuk functies op hbo/wo niveau.  Op internet kwam ik per ongeluk terecht op www.hollandsgoud.nu. Het blijkt dat SBS 6  komend najaar een hele tv-serie aan werken in transport & logistiek wijdt. Geïnteresseerd? Surf dan eens naar die website en beantwoord vragen als: wat is 13000 TEU? De lading van een groot containerschip of…. een buitenlandse valuta?                 

Jaap Luikenaar is journalist/tekstschrijver, lobbyist en presentator/dagvoorzitter. (j.luikenaar@gmail.com)

Column Archief

Excursie Maasvlakte

Het EIC organiseert unieke busexcursies met bezoeken aan bedrijven in het haven- en industriegebied, diverse uitzichtpunten, en een bezoek aan de havenexpositie van het EIC. Trek voor een excursie gerust een hele schooldag uit, want het havengebied is 45 kilometer lang. Heel populair is een excursie naar Maasvlakte 2 en het Infocentrum Futureland over dit in aanleg zijnde nieuwe haven gebied. Voor een voorbeeld - excursieprogramma: klik hier

Onderwijsmateriaal

Download hier de app Haven in cijfers

Contactgegevens

Bezoekadres:
Noordzeeweg 6
3181 ML Rozenburg
Havennummer 5325

Telefoonnummer:
0181 - 29 60 29