Column Talent Gevonden Juni 2013

Door Jaap Luikenaar *  

We zijn er bijna. Nog een paar warme, zonnige weken doorwerken of doorstuderen en de vakantie breekt aan. Uw bestemming staat natuurlijk alvast. Misschien heeft u al een aanbetaling gedaan. En in een nutteloos uurtje heeft u de route stiekem al ruwweg uitgestippeld. Of in ieder geval de (gratis) routekaarten van de ANWB al in huis gehaald.
Nog een paar weken en dan lekker op pad. In eigen land of naar het buitenland. De auto blijf favoriet. Vakantiefiles of niet. Zit er dik in dat u straks ergens op de Autobahn of de Autoroute du Soleil toch even vast komt te zitten. En dan links en rechts koekeloeren naar die andere weggebruikers. Als Rotterdammer of Rijnmonder natuurlijk ook naar al die trucks en opleggers met containers. Zeker weten dat u als buurman of buurvrouw van de Rotterdamse haven bekende namen tegenkomt. Met containgiganten als MSC, Maersk en Sealand voorop natuurlijk. Maar je passeert onderweg ook Jan de Rijk, Mooy Logistics of Van Uden, HoekLoos en Stolt Nielsen. Grote transporteurs en distributienamen. Uit ons Rotterdam.

Ons internationale sjouwerslegioen berijdt de grote A-routes. Kris kras door Europa. Ze zijn met vele duizenden. En ja, ze staan soms ook in de file, zijn soms zelfs medeveroorzakers. Misschien helpt het als je beseft dat die truckers van levensbelang zijn voor onze haven. Zonder achterlandverbindingen kan geen enkele haven overleven. Sterker nog, wie de beste achterlandroutes heeft, wint het van de concurrenten elders in Europa. Een beetje trots zijn op onze chauffeurs helpt ongetwijfeld tegen filestress. Zonder hen staan de schappen van de Jumbo, C1000 of Appie Heijn, maar ook van de Franse supermarché Carrefour of de Duitse Edeka-Markt gauw leeg.

Laatste reed ik op de snelweg en las op een vrachtwagen voor me het opschrift ‘Powered by Havens’. Wat een stoere slogan, dacht ik. En hoe waar ook: geen letter gelogen. Want zeg nu zelf, onze transport- en distributie-economie staat of valt toch zeker met de aanwezigheid van de haven? Een havenwerker verschaft elders in het land nog eens werk aan drie andere mensen, heb ik me ooit laten vertellen door een haveneconoom. En dat vertel ik graag door aan iedereen die het wil horen.
Er stond nog meer op die vrachtwagen vol ‘havenpower’. Onleesbaar, want ik was hem al voorbij. Thuis googelde ik dus die slogan even op en kwam er tot mijn ontsteltenis achter dat ‘Havens’  de naam was van een Duits bedrijf dat voedsel voor paarden – Pferdefutter – fabriceert. Je komt het tegen op de reclameborden van ieder groot concours hipique of iedere draverij. Ook onze Ankie van Grunsven zie je, behangen met medailles, op de website voor het (reclame)bord met Pferdefutter – paardenvoer van wereldklasse (sic) – staan.

Tegen de Rotterdamse havenbeheerders zou ik zeggen: koop die naam op en schilder hem op alles dat op een wiel of met een kiel de Rotterdamse haven in en uit rijdt of vaart. Fijne vakantie alvast, misschien zien we elkaar binnenkort wel in de file. Met een glimlach natuurlijk!

*) Jaap Luikenaar, communicatie/lobby-advies en journalistiek, in haven en achterland (j.luikenaar@gmail.com)

Column Archief

Excursie Maasvlakte

Het EIC organiseert unieke busexcursies met bezoeken aan bedrijven in het haven- en industriegebied, diverse uitzichtpunten, en een bezoek aan de havenexpositie van het EIC. Trek voor een excursie gerust een hele schooldag uit, want het havengebied is 45 kilometer lang. Heel populair is een excursie naar Maasvlakte 2 en het Infocentrum Futureland over dit in aanleg zijnde nieuwe haven gebied. Voor een voorbeeld - excursieprogramma: klik hier

Onderwijsmateriaal

Download hier de app Haven in cijfers

Contactgegevens

Bezoekadres:
Noordzeeweg 6
3181 ML Rozenburg
Havennummer 5325

Telefoonnummer:
0181 - 29 60 29