Column Talent Gevonden Juni 2014

Door Jaap Luikenaar *

Een zee aan oranje-artikelen is de afgelopen weken al over de toonbank gegaan, en dat zal de komende dagen nog wel doorgaan. Hopelijk tot medio juli, wanneer  de huldiging van Oranje als nieuwe wereldkampioen plaatsvindt en de rondvaart door de grachten van 020. (Moeten we daar als Rotterdam/Rijnmond niet eens iets tegenover stellen?).  De oranjegekte lijkt per WK of EK alsmaar gekker te worden. Het brulshirt en het Bavariajurkje van enkele jaren geleden is vervangen door het oergezellige juichpak van ’Ons Royke’ Donders . Nauwelijks had  ik de eerste benodigde  plakzegeltjes bij Jumbo te pakken toen het nieuws binnenkwam dat het trendy huispak van de glitter en glamourkoning uit Tilburg overal is uitverkocht.  Maar niet getreurd, alternatieven te over. Want wie de moeite neemt om even te googlen op ‘oranjeartikelen’ komt al snel terecht in een walhalla van oranje matrozenpakjes, kostuums, spijkerbroeken, rompertjes, koningsmantels, leeuwenpakken, tuinbroeken, bikini-topjes en kardinaalsmutsen. Tot aan een compleet oranje pauskostuum en een kinky neon-oranje ‘second skin suit’ aan toe.

We jagen er voor 70 miljoen euro aan oranjeprullaria doorheen, zo las ik ergens. Benieuwd waar dat spul nu allemaal gefabriceerd wordt en vandaan komt, toog ik achtereenvolgens naar de Zeeman, de Hema en de Blokker. Daar frunnikte aan de uitgestalde oranjekleding op zoek naar merkjes en labeltjes als ‘Made in India’, Laos, Vietnam, Bangladesh  en andere Aziatische kleding producerende landen. Tevergeefs, want het labeltje gaf slechts de maat en de winkelnaam aan. Of dat nu een rechtstreeks gevolg is van alle negatieve publiciteit rond de arbeidsomstandigheden en de gevolgen voor mens en milieu kan ik alleen maar naar gissen.  Maar ik kan me er iets bij voorstellen.  Anderzijds: eco-, organic- of fairtrade-labeltjes kwam ik op de uitgestalde kleding helaas ook niet tegen.

Maar goed, mocht Amsterdam volgende maand helemaal oranje gekleurd zijn dat hebben we als Rotterdammers in ieder geval wel iets om trots op te zijn. Want al dat oranjegoed  kan natuurlijk niet anders dan vanuit die lage lonenlanden per schip en de Rotterdamse haven gedistribueerd te worden. Om uiteindelijk een plekje te krijgen  in de schappen en aan de rekken van de Primarks, Zara’s, Mango’s, H&M’s en Bijenkorfs.  Die leeuwenpakken, rompertjes en koningsmantels  hadden we hier dus al – zeg – een half jaar geleden.

De euforie over de betekenis van de Rotterdamse haven voor het oranjegevoel  kunnen we wellicht nog wat meer aandikken. Ik moet voorzichtig zijn, want  ken de distributiestromen in de kledingmarkt eigenlijk in het geheel niet. Maar gezien de rol van Rotterdam als Mainport Europe zal het me niet verbazen als ook containers met ‘vijandelijke’ supporterswaar  hier tussen de pieren van Hoek van Holland Europa is binnen komen varen. Namelijk de  vlaggen, T-shirts, pruiken en slingers ter ondersteuning van achtereenvolgens Die Mannschaft, de Rode Duivels en Les Bleus uit Frankrijk.  Handel die vervolgens via Rotterdamse distributiecentra verder Europa in is getransporteerd.  En waar Rotterdamse transport-, logistiek- en distributiebedrijven dus ongetwijfeld een prettig centje aan hebben meeverdiend.

Kom ik toch nog even terug op wat ik eerder schreef over de productieomstandigheden van de oranje koopwaar.  Ik schat in dat al het oranjemateriaal wat door de haven is gegaan niet allemaal met gejuich begroet wordt door supporters van  Schone Kleren Campagne en het Schone Kleren Platform (ziewww.schonekleren.nl).  Rotterdam draagt met trots het predicaat ‘schone haven’, en doelt daarmee vooral op de kwaliteit van havenwater, havenbodem en havenmilieu. Misschien de moeite waard om ook eens wat meer achter de ‘schoonheid’ – of liever sustainability – van de inhoud van containers aan te gaan? Dan krijgt zelfs Roy’s Juichpak een dubbele betekenis.

*) Jaap Luikenaar is columnist/tekstschrijver/redacteur, lobbyist en gastdocent met de Rotterdamse haven, industrie en transport als belangrijk aandachtspunt. ( j.luikenaar@gmail.com)

Column Archief

Excursie Maasvlakte

Het EIC organiseert unieke busexcursies met bezoeken aan bedrijven in het haven- en industriegebied, diverse uitzichtpunten, en een bezoek aan de havenexpositie van het EIC. Trek voor een excursie gerust een hele schooldag uit, want het havengebied is 45 kilometer lang. Heel populair is een excursie naar Maasvlakte 2 en het Infocentrum Futureland over dit in aanleg zijnde nieuwe haven gebied. Voor een voorbeeld - excursieprogramma: klik hier

Onderwijsmateriaal

Download hier de app Haven in cijfers

Contactgegevens

Bezoekadres:
Noordzeeweg 6
3181 ML Rozenburg
Havennummer 5325

Telefoonnummer:
0181 - 29 60 29