Column Talent Gevonden Juni 2015

Door Jaap Luikenaar *

Wat de werkplek is voor de één, is de vakantiebestemming voor de ander. Ik realiseerde het me onlangs tijdens een paar vakantiedagen in de Belgische Voerstreek. In het plaatsje Montzen. Met een kerk, een Delhaize en een patisserie.  Het ligt nog geen tien kilometer onder Vaals, net over de grens dus. Hier geen pretpark, golfslagbad, dierentuin of  toeristische attractie. Wel een andersoortige  trekpleister: een spoorlijn – de Montzenlijn genaamd. Het is de  goederenspoorlijn die Antwerpen met het Ruhrgebied verbindt. Een soort Betuwespoorlijn avant la lettre. Maar waar het Betuwespoor 150 km strak en vlak tussen de Maasvlakte en Zevenaar ligt, worstelt die Montzenlijn zich in het oosten van België over heuvels en door dalen. Vlakbij Montzen is daarom honderd jaar geleden een enorme stalen spoorbrug gebouwd. Ruim 1 kilometer lang. Dwars over het dal van de Geul (die in het Duits Die Göhl en in het Frans La Gueule heet). Indrukwekkend hoe die brug zich dankzij 24 pilaren hoog boven het buurdorpje Moresnet uitstrekt en hoe ellenlange treinstellen daaroverheen denderen.

Overal kom je die brug tegen. In vakantiefolders en wandelgidsen en op de regionale toeristische pagina’s op internet. Touringcars maken er een tussenstop, fototoestellen klikken en videocamera’s zoemen. En dat terwijl de spoorlijn in eerste instantie gewoon bedoeld is als een stuk infrastructuur, de achterlandverbinding van onze Vlaamse havenconcurrent. Wist u overigens dat al die spoorcontainers en tank- en autowagons zich aan de zuidelijke, Belgische kant van door onze Vaalserberg boren. Onder het Drielandenpunt door dus, om er aan de andere kant – bij Aken – weer uit te komen en hun weg vervolgen richting de Duitse chemie en staalindustrie. Nooit geleerd bij aardrijkskunde, maar wel zo interessant. Of is mijn enthousiasme een beetje verdreven?

Een railverbinding als toeristische topper.

Zo is het eigenlijk ook met onze Rotterdamse haven. De komende weken zullen de rondvaartboten van Spido weer afgeladen zijn. Met toeristen uit de hele wereld die de haven van dichtbij willen zien en het havenverhaal willen horen. In zes talen.

Met de populariteit van het Maasvlakte-infocenter Futureland  is het minstens zo goed gesteld. De bezoekers blijven komen. Terwijl denk ik dan, de sjeu van dat ‘Nieuwe Land’ er inmiddels toch wel een beetje af is. Maasvlakte 2 is gewoon een haven- en industrieterrein aan zee. Net als Maasvlakte 1 vroeger.  En wie nam daar nou ooit een kijkje, als toerist-met Hawaiishirt-en-korte-broek?

Tijden veranderen. De haven is werkgebied maar zeker ook vakantiebestemming. Toegankelijk gemaakt voor recreanten, fietsers en wandelaars, natuurliefhebbers, spotters en  cruisetoeristen.

Wellicht een ideetje om – met de vakantieweken voor de deur – ook eens de haven in te gaan. Waarom wachten tot de Wereldhavendagen in dat drukke eerste septemberweekend. Neem een kijkje op www.portofrotterdam.com en tik vervolgens ‘beleef de haven’ in. Je zult zien:  er gaat een havenwereld voor je open. Met fiets- en wandelroutes;  groengebieden;  een havenrecreatiekaart;  tips over boottochtjes en aankomstdata van cruiseschepen;  havenmusea en havententoonstellingen en allerlei handige links.

Fijne vakantie !

Column Archief

Excursie Maasvlakte

Het EIC organiseert unieke busexcursies met bezoeken aan bedrijven in het haven- en industriegebied, diverse uitzichtpunten, en een bezoek aan de havenexpositie van het EIC. Trek voor een excursie gerust een hele schooldag uit, want het havengebied is 45 kilometer lang. Heel populair is een excursie naar Maasvlakte 2 en het Infocentrum Futureland over dit in aanleg zijnde nieuwe haven gebied. Voor een voorbeeld - excursieprogramma: klik hier

Onderwijsmateriaal

Download hier de app Haven in cijfers

Contactgegevens

Bezoekadres:
Noordzeeweg 6
3181 ML Rozenburg
Havennummer 5325

Telefoonnummer:
0181 - 29 60 29