Column Talent Gevonden Mei 2014

Door Jaap Luikenaar *

Zondagochtend…

Zondagochtend rond tienen valt bij ons thuis altijd een huis-aan-huiskrantje in de bus. Zondagsnieuws heet het. Logisch ook. Meestal verdwijnt het blaadje linea recta bij het oud papier. Een enkele keer blader ik het door. Zo stuitte ik laatst op een artikel met als kop ‘Stille Vervoerder’. Mijn aandacht werd getrokken door de bijbehorende  foto van een geparkeerd bestelbusje.  Of liever gezegd door het decor:  een haventafereel met een woud van gele containerkranen. Het artikel ging over een nieuwe elektrisch aangedreven Nissan bestelauto die binnenkort op de markt komt. Voor echte liefhebbers: het is de e-NV200.

Terug naar het decor, want dat interesseerde me. Gele containerkranen? Die  kennen we niet in onze Rotterdamse haven. Op onze terminals tref je wel oranje kranen aan (van ECT) en lichtblauwe (van APMT) en donkerblauw/oranje van Euromax. Ooit zag ik tijdens een excursie over de APM-Terminal tussen al dat lichtblauw een roze containerkraan staan: ongetwijfeld van een vrouwelijke kraanmachinist.

Maar waar was die foto dan wel genomen: in Amsterdam, waar ook een kantoor van Nissan staat? Onmogelijk, want de Amsterdamse containerkranen staan al vele jaren vrijwel werkeloos (en dus omhoog). En bovendien zijn de kranen daar rood van kleur. Is die foto dan misschien bij de Zuiderburen, in Antwerpen geschoten, of misschien wel  in Zeebrugge. Het is de haven met de grootste parkeerplaats van Europa; die eerder dit jaar trots meldde dat ze als nieuw distributiepunt voor de Japanse autobouwer jaarlijks honderdduizend Nissans gingen overslaan.

Het Zondagsnieuws hield me die zondagochtend aardig bezig.

Want waarom in hemelsnaam een foto met containerkranen op de achtergrond: alsof de bestelbusjes in een container vervoerd worden en met een kraan uit het scheepsruim worden getild.  Terwijl iedereen toch weet dat auto’s via zogenaamde ro-ro schepen van de fabriek – die van Nissan staat in Japan – naar de consument in West Europa worden getransporteerd.   (Ro-ro staat voor ‘roll on roll off’. Geen mooiere baan voor een achttienjarige die net in het bezit is van zijn rijbewijs: zo snel mogelijk een roro-autoschip met honderden auto’s lossen, door ze in no time de terminal op te rijden.  Voor liefhebbers: ga eens kijken bij de Broekman Group of bij CLdN/Cobelfret aan de Brittanniahaven. Want daar gebeurt het.

Uiteindelijk mijn heil gezocht bij de Google-zoekmachine. Talrijke foto’s van Japanse havens als Yokohama, Kobe en Nagoya bestudeerd: met groene, blauwe en zelfs rood-witte containerkranen. Ik wilde er achter komen. Uiteindelijk ‘yellow container cranes’ in getikt en wat blijkt?  Vrijwel alle plaatjes van gele containerkranen die ik er tegenkwam zijn geschoten in de haven van Penang in Maleisië, ten noorden van Kuala Lumpur. Maar waarom daar?

“Jaap, je koffie wordt koud, kom er even gezellig  bijzitten”, klonk het plotseling!

Ik hoop er ooit nog eens achter te komen.

*) Jaap Luikenaar is columnist/tekstschrijver/redacteur, lobbyist en gastdocent met de Rotterdamse haven, industrie en transport als belangrijk aandachtspunt. ( j.luikenaar@gmail.com)

Column Archief

Excursie Maasvlakte

Het EIC organiseert unieke busexcursies met bezoeken aan bedrijven in het haven- en industriegebied, diverse uitzichtpunten, en een bezoek aan de havenexpositie van het EIC. Trek voor een excursie gerust een hele schooldag uit, want het havengebied is 45 kilometer lang. Heel populair is een excursie naar Maasvlakte 2 en het Infocentrum Futureland over dit in aanleg zijnde nieuwe haven gebied. Voor een voorbeeld - excursieprogramma: klik hier

Onderwijsmateriaal

Download hier de app Haven in cijfers

Contactgegevens

Bezoekadres:
Noordzeeweg 6
3181 ML Rozenburg
Havennummer 5325

Telefoonnummer:
0181 - 29 60 29