Column Talent Gevonden November 2013

Door Jaap Luikenaar *     

Naar een lerende haven 

‘De beste manier om te zorgen dat het ‘verdienvermogen’ op peil blijft is te zorgen dat Nederland een aangenaam land blijft.’ Ik vind het een heel prettig klinkende conclusie. Zeker als je weet dat het voorkomt in het lijvige en doorwrochte rapport van vele honderden pagina’s, getiteld  ‘Naar een lerende economie’.  Het is samengesteld door de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), een club van wijze mannen en vrouwen die de  regering onlangs adviseerde over waar we in de toekomst ons geld mee moeten verdienen.

‘Verdienvermogen’, ook al zo’n mooi woord. Die term doet denken aan financiële pk’s of aan,  om in haventermen te blijven, onze financiële TEU’s. Hoe meer je er als land van hebt, hoe beter het is. Maar dat blijkt slechts een deel van het verhaal. Verdienvermogen impliceert meer: het is de manier om zo goed mogelijk te presteren. In geld maar zeker ook in geluk. Welvaart en welzijn. Zet al je kaarten maar op de duurzame Rotterdamse haven, denk je dan als rechtgeaard havenfanaat. Maar ja, die titel – Lerende Economie – deed al vermoeden dat het niet om de Mainport, maar vooral om de Brainport met zijn kenniseconomie gaat. De aloude tegenstelling. Niet over onze chemische industrie en onze terminals, maar over die High Tech Campus in Eindhoven

Al doorbladerend in het rapport blijkt dat niet het geval. Gelukkig maar. Het gaat niet zozeer over kenniseconomie (met grensverleggende innovaties door wijsneuzen) maar vooral over kenniscirculatie (beter gebruik maken van bestaande kennis, waaraan dus iedereen meedoet).  Werken en leren moeten daarbij meer dan ooit met elkaar moeten worden verbonden. Onderwijs al motor van economische bedrijvigheid heet het. En wat dat betreft blazen we als haven natuurlijk al jaren flink ons partijtje mee. Samenwerkingsverbanden tussen de haven en het onderwijs zijn er legio.  Van de praktijkstudenten van Scheepvaart en Transport College , Albeda, Zadkine en het Dordse Da Vinci tot aan de bollenbozen van de Erasmus Universiteit en de TU Delft. Talrijke studenten lopen op dit moment al als stagiair of trainee mee bij havenbedrijven.

De waarschuwing van de WRR: dat circuleren van kennis moet meer, moet vaker, moet beter en moet langer. Iedereen moet leren, zijn (of haar) hele leven lang. Daar worden we met zijn allen slimmer van en daardoor gaat onze gezamenlijke productiviteit omhoog. En presteren we dus meer in dezelfde tijd. Bedrijven worden aangespoord het werk zó te organiseren dat talenten maximaal tot hun recht komen. We doen het best wel aardig, maar we moeten nog langer mee.  Daarom vooral flink blijven investeren in goede opleidingen en in goede mensen, zeggen de onderzoekers. Slimmer,  efficiënter, flexibeler en meer van deze tijd.  We hoeven geen Google-bedrijf  te worden, waar werknemers gratis maaltijden krijgen voorgeschoteld, met biljardtafels en luie stoelen. Maar toch.  Werknemers beoordelen op prestaties, niet louter op gemaakte uren. Kortom, daar valt  – ook voor onze haven -  dus nog best wel wat van te leren. Haven en Onderwijs doen er goed aan het WRR-rapport maar eens op de agenda zetten en er en eigen vertaling van maken. Zo blijft het verdienvermogen op peil in onze ‘aangename’ haven. De titel ligt voor de hand:  ‘Naar een Lerende Haveneconomie’

Column Archief

Excursie Maasvlakte

Het EIC organiseert unieke busexcursies met bezoeken aan bedrijven in het haven- en industriegebied, diverse uitzichtpunten, en een bezoek aan de havenexpositie van het EIC. Trek voor een excursie gerust een hele schooldag uit, want het havengebied is 45 kilometer lang. Heel populair is een excursie naar Maasvlakte 2 en het Infocentrum Futureland over dit in aanleg zijnde nieuwe haven gebied. Voor een voorbeeld - excursieprogramma: klik hier

Onderwijsmateriaal

Download hier de app Haven in cijfers

Contactgegevens

Bezoekadres:
Noordzeeweg 6
3181 ML Rozenburg
Havennummer 5325

Telefoonnummer:
0181 - 29 60 29