Column Talent Gevonden November/December 2014

Door Jaap Luikenaar *

Hij is weer in het land. De Sint. Omringd door een schare Pieten. In alle kleuren en maten die je maar kunt bedenken. En met de vreemdste benamingen, tot aan de Goudse-Stroopwafel Piet aan toe. Daarover wil ik het niet hebben, maar wel over het werk dat deze mannen – ja, mannen – verrichten. Want uiteindelijk moeten de pakjes helemaal vanuit Spanje op vrijdag 5 (of misschien zaterdag 6) december bij u aan de voordeur afgeleverd worden… of door de schoorsteen glijden. Precies op het juiste en gewenste tijdstip: just-in-time heet dat in vaktermen.

Ik probeer me voor te stellen wat voor distributiekanaal de Goedheiligman er op nahoudt en in hoeverre dat door de jaren heen meegaat met alle innovaties op het gebied van transport, logistiek en distributie.

Voor zover valt na te gaan is dat voor het transport over zee niet het geval. Nog steeds arriveert de Sint in een stoomboot, vol pakjes, suikergoed en marsepein. We zagen het recent bij de aankomst, in Hoek van Holland, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Brielle of waar dan ook.

Terwijl, zeker je in onze regio met al zijn up-to-date havenvoorzieningen toch een containerschip (geen containerboot) mag verwachten. Zeker ook gezien de grootte van het afzetgebied: zo’n kleine anderhalf miljoen Rijnmonds kinderen en hun vaders, moeders, opa’s en oma’s. Een schip van zo’n 400 meter lengte en 60 meter breed. Een joekel dus, waarvan je er dagelijks wel een flink aantal de Waterweg op ziet varen. Volgeladen met wel 18.000 containers, vol kadoos en cadeautjes. Inclusief de nodige koelcontainers om marsepein, chocola, taaipoppen, pepernoten en andere etenswaar op een verantwoorde en koele bewaartemperatuur te houden.

Kijk, dat de Sint in havenplaatsen als Amsterdam, Harlingen, Ierseke, Urk, of op de Waddeneilanden nog een stoomboot gebruikt is begrijpelijk, maar in Rotterdam Mainport Europe met zijn containerkranen en ultramoderne terminals…

Eenmaal aangemeerd beschikt de “De Sint” als multinational hier in Nederland over een fijnmazig distributiesysteem. Ik weet er niet het fijne van, maar zeker is dat hij gebruik maakt van talrijke slimme logistieke dienstverleners, distributeurs en transportbedrijven. Postale, DHL, UPS en andere distributeurs, iedereen wordt ingezet. (Over Talent Gevonden gesproken, daar lopen er hier veel van rond en de sector kan er zeker in deze tijd nog wel wat gebruiken…)

Die high tech logistiek geldt ook in Spanje zelf, het land waar alle pakjes vandaan komen. Vanuit de opslagloodsen op het landgoed van Sinterklaas in Centraal Spanje – ten noordwesten van Madrid las ik ergens, gaan de goederen naar de Spaanse haven om daar te worden ingescheept richting Holanda. Dat transport gebeurt vooral via trein en truck, aangezien de binnenvaart in Spanje nauwelijks is ontwikkeld.

Als je na het lezen van deze column beseft welke ingewikkelde weg pakjes moeten afleggen voordat ze uiteindelijk op Sinterklaasavond in de zak worden afgeleverd, dan heb je er misschien wat meer begrip dat één van je vele wensen soms niét in vervulling gaat. Mogelijk helpt dat met het verwerken van de teleurstelling. Niettemin alvast een gezellig Heerlijk Avondje gewenst!

Column Archief

Excursie Maasvlakte

Het EIC organiseert unieke busexcursies met bezoeken aan bedrijven in het haven- en industriegebied, diverse uitzichtpunten, en een bezoek aan de havenexpositie van het EIC. Trek voor een excursie gerust een hele schooldag uit, want het havengebied is 45 kilometer lang. Heel populair is een excursie naar Maasvlakte 2 en het Infocentrum Futureland over dit in aanleg zijnde nieuwe haven gebied. Voor een voorbeeld - excursieprogramma: klik hier

Onderwijsmateriaal

Download hier de app Haven in cijfers

Contactgegevens

Bezoekadres:
Noordzeeweg 6
3181 ML Rozenburg
Havennummer 5325

Telefoonnummer:
0181 - 29 60 29