Column Talent Gevonden Oktober 2012

Door Jaap Luikenaar *

Een zeehaven zonder schepen is als een luchthaven zonder vliegtuigen of – misschien wat gezocht -  of een lanceerbasis zonder raketten. Scheepvaart,luchtvaart en ruimtevaart. Ieder van dit trio heeft zijn eigen ‘haven’. Het woord ruimtehaven hoor je misschien wat minder vaak: toch is Bajkonoer in Kazachstan een ruimtehaven: de Russen lanceren er niet alleen raketten, landen er uiteindelijk ook weer. Een haven kent immers  tweerichtingsverkeer. Sorry voor het Kennedy Space Center in Florida, want dat is dus ‘slechts’ een lanceerplatform.

Ruimtevaart  is ongetwijfeld het spannendste van die drie ‘vaarten’; met luchtvaart als goede tweede. Vraag jongeren van een jaar of tien wat ze willen worden en beroepen als kapitein, piloot of astronaut zitten ongetwijfeld tussen de topfavorieten. Als ze wat ouder worden valt die kapitein vaak af. Het meest ontzag hebben ongetwijfeld astronauten. Onze eigen ruimtevaarders André Kuipers en zijn voorganger Wubbo Ockels voorop natuurlijk.

Op het EIC praten we met scholieren en studenten die op havenexcursie dikwijls over hun toekomst en wat ze later willen worden.  We vragen ze of ze liever op Schiphol of in de haven zouden willen werken. Gegarandeerd dat Schiphol in negen van de tien keer hun voorkeur heeft. De taxfreeshop, hooggehakte stewardessen, verre reizen, internationale allure. In de jaren tachtig werd die uitstraling in een reclamecampagne van het sigarettenmerk wel ‘de wereld van Peter Stuyvesant’ genoemd. Tegen zoveel glamour kan je als haven niet op – zelfs niet als wereldhaven. 

Of misschien toch wel, want zeg nu eerlijk: zit er nu qua werk nu veel verschil in of koffers in het ruim van een Boeing laadt of en container in een scheepsruim. Of dat je een vliegtuig aftankt of een ertscarrier bunkert. Okay: kerosine is ongetwijfeld schoner en duurder dan de brandstof die in een schip wordt gepompt. Maar tanken is tanken.

En is de paspoortencontrole en andere administratieve douanewerk nu zoveel anders dan het dagelijkse werk van een cargadoor pof waterklerk. En geldt dat niet voor heel veel andere functies in de mainports Schiphol en Rotterdam: ict-er, secretaresse, financiële medewerkster, milieudeskundige of marketing-manager? 

Toch heb je in het weekend op een verjaarsfeestje vaak meer gehoor als je het over je Schiphol-baan hebt dan over een havenbaan. En hoe gaaf moet het dan wel niet zijn om een astronaut in je familiekring te hebben. Voor zo iemand loopt iedereen uit. Tot en met de minister-president. We hebben het deze zomer allemaal kunnen zien bij de thuiskomst van André Kuipers. En weet je wat hij doet wanneer hij op 390 km hoogte rond de wereldbol cirkelt met een vaartje van 1 kilometer per zes seconden? Naar de aarde kijken en foto’s maken. Tijdens een presentatie liet hij mooie nachtfoto’s van  ons land. Kuipers bekende dat de Rotterdamse haven tot zijn favoriete plekken hoort als hij boven noordwest Europa vliegt. De Tweede Maasvlakte als nieuw stuk land is duidelijk herkenbaar. En bij nacht kan je de ECT-terminal op de Maasvlakte niet missen: een zee van licht.

En dat is dan ook leuk om  – als havenwerker – op een verjaarsfeestje te vertellen.

 *) Jaap Luikenaar is directeur van EIC Mainport Rotterdam, de havenexcursiefabriek voor het onderwijs en organisator van gastlessen en lespakketten over de haven. Zie ook www.eic-mainport.nl

Column Archief

Excursie Maasvlakte

Het EIC organiseert unieke busexcursies met bezoeken aan bedrijven in het haven- en industriegebied, diverse uitzichtpunten, en een bezoek aan de havenexpositie van het EIC. Trek voor een excursie gerust een hele schooldag uit, want het havengebied is 45 kilometer lang. Heel populair is een excursie naar Maasvlakte 2 en het Infocentrum Futureland over dit in aanleg zijnde nieuwe haven gebied. Voor een voorbeeld - excursieprogramma: klik hier

Onderwijsmateriaal

Download hier de app Haven in cijfers

Contactgegevens

Bezoekadres:
Noordzeeweg 6
3181 ML Rozenburg
Havennummer 5325

Telefoonnummer:
0181 - 29 60 29