Column Talent Gevonden September 2012

Door Jaap Luikenaar *

Het schooljaar is in volle gang. Alles draait weer om kennis, om leren, om stampen en onthouden. Al doende leert men, zo heet het. Op Google lees je dat dat spreekwoord al uit de 16e eeuw stamt.  Maar ook ver voor Chr. schreef de Chinese filosoof Confucius al: ‘vertel het me en ik zal het vergeten, laat het me zien en ik zal het onthouden, maar laat me het ervaren en ik zal het begrijpen.’

Wetenschappers hebben het fenomeen ‘onthouden’ onderzocht en zelf in procenten weten weer te geven. We onthouden 10% van wat we lezen; 20 % van wat we horen en  30 % van wat we zien. Ja zelfs 70 % van wat we met anderen bespreken en we onthouden  maar liefst 90% van wat we aan andere uitleggen. Hoe meer interactie, hoe meer eigen inbreng, des te beter blijft het hangen. 

Kennis door ervaring. De communicatiewereld past dergelijke principes veelvuldig toe. Ook bij EIC Mainport proberen we leerlingen de haven te laten ervaren. Live, met de bus, of als het niet anders kan via een simulator. Virtual reality heet het: de computer prikkelt je zo (via beeld, geluid en gevoel) dat je bijna denkt dat het echt is. Op de EIC-havenexpositie staat sinds kort een milieu en veiligheidsbus van DCMR Milieudienst Rijnmond. Nagebouwd en voorzien van een vette, hippe milieu game. Wie dat spel speelt weet voor de rest van zijn leven wat een DCMR-medewerker doet.

A once-in-a-lifetime-experience is het toverwoord. Tot voor een paar jaar geleden hadden we de Rotterdam Port Experience, de nagebootste haven. In Middelburg staat de Voetbal Experience; Amsterdam heeft zijn Heineken Experience en ook – ja, het is vloeken in de kerk – de Ajax Experience. 

Simulatoren prima.  Maar het allermooiste blijft het natuurlijk toch om de mainport ‘live’ te zien. Net zoals je het mooiste voetbal in een explosief Braziliaans stadion – of in een kolkende Kuip –  moet meemaken en een Heineken biertje op een dorstige namiddag op een terras moet consumeren. Hoe digitaal we in de toekomst ook gaan: havenexcursies moeten we omtoveren tot havenexperiences. Blij zijn we met havenbedrijven die de poorten af en toe willen open zetten. En studerende jongeren een kijkje in de keuken gunnen. Niet alleen vanachter een busraampje, maar in de keuken. Dus in het bedrijf, op de terminal of op het schip. En hoe dieper het bedrijf in, hoe mooier en hoe interessanter. Het lab in, of achter het controlescherm van de procesoperator, op de kapiteinbrug, of vlak bij indrukwekkende, imponerende motoren, fijne installaties en hi-tech equipment. De haven telt zoveel  juweeltjes van techniek: dat móet jongeren wel interesseren. 

Als haven moeten we  alle creativiteit uit de kast halen om jongeren het mooiste te laten zien wat we in huis hebben. De slag om nieuw talent vereist dat. De concurrentie van andere sectoren is groot.  We moeten dus flink uitpakken: alsof iedere dag een Wereldhavendag is. Alleen zo maak je indruk op je het talent dat je zoekt. En als een experience echt niet kan… Tsja,  dan toch maar vanuit de bus over de terminal. Want van diezelfde Confucius is ook de uitdrukking ‘Het is beter om één mijl te reizen dan duizend boeken (over de haven) te lezen.’ 

*) Jaap Luikenaar is directeur van EIC Mainport Rotterdam, de havenexcursiefabriek en organisator van gastlessen en  diverse onderwijsprojecten; zie www.eic-mainport.nl

Column Archief

Excursie Maasvlakte

Het EIC organiseert unieke busexcursies met bezoeken aan bedrijven in het haven- en industriegebied, diverse uitzichtpunten, en een bezoek aan de havenexpositie van het EIC. Trek voor een excursie gerust een hele schooldag uit, want het havengebied is 45 kilometer lang. Heel populair is een excursie naar Maasvlakte 2 en het Infocentrum Futureland over dit in aanleg zijnde nieuwe haven gebied. Voor een voorbeeld - excursieprogramma: klik hier

Onderwijsmateriaal

Download hier de app Haven in cijfers

Contactgegevens

Bezoekadres:
Noordzeeweg 6
3181 ML Rozenburg
Havennummer 5325

Telefoonnummer:
0181 - 29 60 29