Column Talent Gevonden Septermber 2013

Door Jaap Luikenaar *     

Al die willen te kaap’ren varen…

‘Al die willen te kaap’ren varen, moeten mannen met baarden zijn…’ ’t Is nou  niet bepaald een tune die vaak uit de speakers van Radio 538 of Q-music te horen is. Toch speelt het de laatste tijd door mijn hoofd sinds de berichtgeving over het Chinese vrachtschip dat via de Noordelijke IJszee (de Noordkaap) naar Rotterdam was gevaren. Het oud-Nederlandse volksliedje bezingt dat het hebben van een baard een belangrijke voorwaarde is voor werken in de zeescheepvaart. De laatste jaren zijn de toelatingseisen overigens sterk verruimd en gebruikt  het Scheepvaart en Transport College (STC) de slogan: Hoge Hakken in de Haven’!  Jan, Pier, Tjores en Corneel droegen baarden (ten onrechte blijk ik altijd Jan, Piet, Joris en  Korneel te hebben gezongen) mochten om die reden  mee de zee op, om ter kape te varen. Een andere uitleg van het liedje is overigens dat ze mee mochten om kapers te vangen.

Afijn, de inhoud van de song lijkt achterhaald nu de Young Sheng van rederij Cosco – met haar ongetwijfeld Chinese bemanning -  er eerder deze maand in is geslaagd  om vanuit de Chinese havenstad Dalian via de poolroute de Rotterdamse haven te bereiken. Chinezen met een baard? Dat zijn geen zeelieden (‘doeners’),  maar eerder ‘denkers’. Echte wijsgeren, type Confucius. Misschien is Dalian ook wel meer een brainport dan een mainport.  Want onwijs interessant zijn de ontwikkelingen in Dalian. Deze meest noordelijk gelegen haven van China staat momenteel achtste op de lijst van wereldhavensteden. (Vergelijk Rotterdam: vijfde met 440 miljoen ton.). Maar de groei van Dalian is spectaculair en onstuitbaar. Ondanks een milieuramp vanwege ontplofte olieleidingen groeide de haven vrolijk door. En hoe. In de laatste vier jaar verdubbelde de overslag zowat: van 200 miljoen ton in 2009 naar 375 miljoen ton in het afgelopen jaar. Wat moet dat wel niet voor de werkgelegenheid hebben betekend. Graag zou ik eens langsgaan om te zien hoe ze daar aan hun havenwerkers komen (en havenwerksters, al dan niet hooggehakt).

Zou de herontdekte noordelijke route die havengroei nog verder stimuleren? Voor Dalian, maar tegelijk ook voor onze eigen Rotterdamse haven? Dat is nog maar de vraag.  ‘Om de Noord’ is twee weken en ruwweg 5000 kilometer korter dan de gebruikelijke zuidelijke scheepvaartroute via het Suezkanaal. Bovendien kent de route ( nog?)  geen kapers (lees: piraten). De noordelijke route heeft voor Rotterdam als voordeel dat het vanuit China, Korea, Japan gunstiger komt te liggen ten opzichte van Zuid-Europese havens. 

Daarentegen waren ijsbrekers waren nodig om de weg ijsvrij te maken voor de Young Sheng. Nog ontoegankelijker blijkt volgens de  krant de ijskoude Russische overheid te zijn bij het afgeven van een vergunning om de route te mogen  bevaren. En mochten die ambtenaren ontdooien,  dan krijgt Rotterdam er met ‘Mainport Moermansk’ een mogelijke concurrent bij. 

Belangrijk voor de populariteit van de route tot slot,  is  natuurlijk de vraag over de snelheid waarmee het poolijs smelt als gevolg van de opwarming van de aarde. (Je zou in je enthousiasme haast willen zeggen ‘wil smelten’). Wetenschappers, klimaatvoorspellers en computermodellen spreken elkaar tegen. De grootste milieupessimisten voorspelden ooit dat de poolcirkel al dit jaar ijsvrij zou  zijn. Andere klimaatalarmisten spreken over 2030 of 2050. Positivo’s daarentegen voorzien koudere winters en aangroei van ijs. Want ja, de poolroute betekent per schip ook twee weken minder CO2 en SO2 uitstoot; dus minder opwarming.

Conclusie van dit al: via de Noordkaap varen: ’t kan vriezen, ’t kan dooien.

Column Archief

Excursie Maasvlakte

Het EIC organiseert unieke busexcursies met bezoeken aan bedrijven in het haven- en industriegebied, diverse uitzichtpunten, en een bezoek aan de havenexpositie van het EIC. Trek voor een excursie gerust een hele schooldag uit, want het havengebied is 45 kilometer lang. Heel populair is een excursie naar Maasvlakte 2 en het Infocentrum Futureland over dit in aanleg zijnde nieuwe haven gebied. Voor een voorbeeld - excursieprogramma: klik hier

Onderwijsmateriaal

Download hier de app Haven in cijfers

Contactgegevens

Bezoekadres:
Noordzeeweg 6
3181 ML Rozenburg
Havennummer 5325

Telefoonnummer:
0181 - 29 60 29